Symposium ‘de kansen van big data voor Noord-Nederland’

Zonder big data geen innovatie. Maar wat moet je je hier in de praktijk bij voorstellen? Dat wilden directies en managers van dertig Noord-Nederlandse industriële bedrijven weten. Daarom kwamen ze donderdag 7 juni naar Philips in Drachten voor de tweede editie van de Industrietop Noord-Nederland. Na een big data-college van professor dr. ir. Bayu Jayawardhana van de Rijksuniversiteit Groningen, gingen de managers op high tech safari naar YP Your Partner. Om te horen hoe data uit processen en machines wordt gehaald en vervolgens gevisualiseerd, zodat gebruikers er met hún kennis en ervaring conclusies uit kunnen trekken.

Hoe gaan wij met data om? En wat kan onze data voor onze klanten betekenen? Gastheer Klaas Jan Hutten, Directeur Industrie bij ING, antwoord kort en bondig. ,,Wij kunnen al eerder dan de ondernemer voorspellen hoe het met zijn bedrijf gaat. En aan surfgedrag van onze klanten kunnen we bijvoorbeeld zien dat ze gespannen zijn over de ontwikkeling van hun beleggingsportefeuille.’’ Algoritmen blijken het toverwoord. Verdienmodellen en de ontwikkeling van kostprijzen gaan volgens Hutten drastisch veranderen. ,,We leven in een fantastische periode’’, jubelt hij, ,,maar de aanlevering van grondstoffen en de toestroom van personeel knelt op steeds meer plaatsen. Dit zie ik als een signaal dat de economische groei zal afnemen.’’ Daarom adviseert Hutten de industrie om juist nu je bedrijf klaar te maken voor de toekomst. ,,Deze periode van cash is bij uitstek geschikt om de transitie door te gaan.’’

Flintstone

Deze transitie is volgens professor Jayawardhana alleen te maken als de communicatie tussen industrie en kennisinstellingen optimaal is. ,,Zonder verregaande kennis van de mogelijkheden om data te interpreteren en te gebruiken mist de industrie de aansluiting bij de nieuwste ontwikkelingen. Dan heeft China ons zo ingehaald.’’ Dit klinkt een beetje dreigend en zo is het misschien ook bedoeld. Als we niet vernieuwen, missen we de boot. Als voorbeeld van die verstrengeling van kennisinstelling en industrie toont hij het project Ocean Grazer, waarvan hij de co-founder is. ,,Met dit project geven we antwoord op de groeiende vraag naar duurzame energie en laten we zien hoe je big data voor je kan laten werken.’’ Met Fred Flinstone als voorbeeld laat de professor vervolgens zien hoe in de prehistorie en later, de informatie (big data) die in de omgeving aanwezig was, al geïnterpreteerd werd. ,,Met de sterrenhemel navigeerden de mensen en aan de hand van de natuur deden ze weersvoorspellingen.’’ Dit soort ‘voorkennis’ bestaat er nu ook dankzij onze datastromen. ,,Het is belangrijk dat we de data goed leren interpreteren en daarna koppelen aan bijvoorbeeld onze productieprocessen, in combinatie met slimme software, sensoren en camera’s.’’

Machinelearning

Dat is precies wat Theun Prins, eigenaar van YP Your Partner, doet. Hij haalt data uit processen en machines en visualiseert dit, zodat gebruikers er met hun kennis en ervaring conclusies uit kunnen trekken. ,,Als je 24 graden ziet weet je nog niks. Maar als je het ziet in het ziekenhuis op een display naast het bed van een patiënt en het gaat over lichaamstemperatuur, dan weet je dit is niet goed. Met alleen de data kun je niks, je hebt de omgeving nodig en kennis om het juist te interpreteren om het te kunnen gebruiken.’’ Prins ontwikkelt voor klanten proces- en machinebesturing op afstand. Remote monitoring noemt hij dat. ,,Wij verhogen met onze systemen niet alleen de uptime van machines en installaties, maar door ‘machinelearning’ weten onze klanten nu bijvoorbeeld precies wanneer onderdelen aan vervanging toe zijn en hoeven dus niet eerder dan nodig onderhoud te plegen.’’ Prins kent de waarde van contextinformatie, maar signaleert dat de meeste bedrijven hier nog niks mee doen om hun machines slimmer te maken. ,,Daarom blijft de menselijke factor nog steeds noodzakelijk om informatie te interpreteren.’’ Het duurt volgens Prins niet lang meer dat machines dat zelf kunnen.

Bedieningsstoring

,,Voor ons is de falende factor de mens. Die weet bijvoorbeeld niet wanneer een onderdeel geplaatst is en wanneer het aan vervanging toe is.’’ Prins weet dat mensen gestuurd moeten worden om storingen goed in kaart te brengen en hier verslag van te doen. ,,De omschrijving ‘bedieningsstoring’ voldoet niet meer, we willen alles tot in de details weten om de storing voortaan te voorkomen.’’ Om de mens zo goed als mogelijk onderdeel te laten zijn van de processen gebruikt Prins de Hololens van Microsoft. Niet alleen om op afstand te kunnen werken, maar ook om feedback te verzamelen over de storing. ,,De monteur vertelt de Hololens wat hij aantreft, hoe het eruit ziet en wat hij doet om het te verhelpen. Deze informatie is cruciaal om het euvel de volgende keer te voorkomen. Zonder de lens had de monteur het nooit zo uitgebreid ingetypt op een pc of opgeschreven op een formulier en hadden we het moeten doen met zijn omschrijving van het moment. Nu spreekt hij het gewoon uit en zorgt de Hololens dat de informatie wordt opgeslagen in het onderhoudssysteem in ‘de cloud’.’’

Kodak

Alles is immers verbonden met internet of je wilt of niet. Sommige van zijn klanten zijn hier huiverig voor. Dan vraagt Prins, hoe bankier je dan? ,,Juist, dan kunnen je machines ook wel in ‘de cloud’.’’ Hij geeft het voorbeeld van een connected koffiemachine. ,,Het apparaat bestelt zelf de bekertjes en de koffiebonen en regelt de onderhoudsafspraak. En op het grote touchscreen toont wordt het laatste bedrijfsnieuws getoond, want het is natuurlijk meteen een narrowcasting kanaal. Allemaal connected en allemaal om ons werk en leven eenvoudiger te maken en te verrijken.’’ Een ander voorbeeld zijn de tomatenkwekers, die volgens Prins data geanonimiseerd wereldwijd met elkaar delen waardoor hun omzet stijgt. ,,Dat is hoe het werkt. Elk proces is uniek, maar je wilt normdata hebben om je proces te optimaliseren en zeker niet je bedrijfsgeheimen op straat hebben. Er is nog veel weerstand om data te delen, maar de eerste voorbeelden zijn er.’’ En wie het spannend vindt moet volgens Prins beginnen met kleine stapjes. ,,Maar beweeg alsjeblieft wel in deze richting, want de concurrentie doet het ook. Voordat je het weet ben jij de volgende Kodak.’’

Slim samenwerken

Iedereen weet dat de levenscyclus producten korter wordt, de eisen van de markt steeds hoger en de marges kleiner. De ‘time to market’ is belangrijker dan ooit. ,,Wij verbinden op dit moment al meer dan 50 duizend systemen en installaties met onze C.A.R.S. software objecten en zetten de data om in waardevolle informatie. Zo creëren wij waarde uit data die lijdt tot actie, zoals energiebesparing, voorspeldend onderhoud of alles weten over je processen.’’ De weg naar succes met data is volgens Prins sensoring, connectiviteit, collection, analyse en actie. Ook hier weer een klinkend voorbeeld, de bananenrijpmachine van high tech partner VDH Products uit Roden. Binnen twee jaar tijd is dit product in 25 landen verkocht. De key to succes? Open communicatie over de functie-eisen en de mogelijkheden. ,,Dat is cruciaal, vertrouwen in elkaar, samenwerken en erkennen dat er meer slimme mensen buiten je bedrijf dan binnen je bedrijf werken. Dus, data in de cloud aangevuld met kennis is het succes ‘to make or save money’.’’

Industrietop

De Industrietop Noord-Nederland wordt jaarlijks georganiseerd door ING, FME en Innovatiecluster Drachten. Doel is om het Noordelijke bedrijfsleven bewust te maken van de zeer snelle ontwikkeling van de industrie naar smart factory’s en de bepalende invloed van digitalisering in productie, bedrijfsvoering en verkoop.

Contact

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Wij zijn wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het toepassen en opslaan van cookies. Voor een goede werking van de website. En om de gebruiksvriendelijkheid en zoekgedrag optimaal te krijgen, maken wij gebruik van cookies van derde partijen.

Close